De wereld is digitaal geworden. De digitalisering van leren en lesgeven in het onderwijs zit in een stroomversnelling. Dat houdt echter meer in dan het uitdelen van laptops of tablets. Wil je als school stappen zetten om via digitalisering duurzaam te innoveren, dan wacht je een digitaal transformatieproces. Startpunt in dit proces is het opstellen of updaten van het schooleigen ICT-beleid.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen ondersteunt je school via deze themawebsite. We baseren ons voor de uitwerking van een ICT-beleid op het Vier-in-balans-model van Kennisnet.nl dat stelt dat voor een goed ICT-beleid visie, deskundigheid, infrastructuur en leermiddelen (content) in balans moeten zijn.
Waarom een ICT-beleid voeren?
Duiding bij belang van een ICT-beleid en inzcht in het Vier-in-balans-model.
Aan de slag
Een stappenplan dat je begeleidt in het ontwikkelen van een schooleigen ICT-beleidsplan.
Visie
De visie omvat de overkoepelende ambities en bevat de randvoorwaarden.
Deskundigheid
Benodigde competenties van het schoolteam om ICT goed in te zetten.
Infrastructuur
Hardware, het interne schoolnetwerk en toegang tot internet.
Leermiddelen
De informatie, educatieve inhouden en software.
Digisprong
Aandachtspunten i.v.m. speerpunt 1 en speerpunt 2
FAQ speerpunt 1
Vragen en antwoorden over speerpunt 1.
FAQ speerpunt 2: ICT-coördinator
Veel gestelde vragen ivm speerpunt 2 van Digisprong met betrekking tot de ICT-coördinarot
Professionalisering
Overzicht van nascholingen, vormingen, netwerken …
Contact
Peter Bracaval
pedagogisch begeleider
02 507 06 34
Gino De Meester
stafmedewerker
02 507 08 12
Barbara Defreyne
pedagogisch begeleider
02 507 06 09
0476 69 62 46
Greet Vanderbiesen
pedagogisch begeleider
0498 45 28 47
Marcel Vanlommel
pedagogisch begeleider
02 507 07 45
Dirk Vanstappen
directeur
0497 42 43 58