De relatie bestuur - directie
Gids voor besturen, blz. 116 e.v.
Modellen van taakomschrijving
Als gelijkwaardige partners bouwen bestuur en directie samen een gedegen schoolbeleid uit. Bij de vorming Schouder aan schouder, exploreren van de relatie bestuur-directie werden modellen van taakverdeling ontwikkeld ter inspiratie.
Aanwerving van nieuwe directeurs
Het aanwerven van een directeur is voor een bestuur een heel belangrijke aangelegenheid. Hij of zij heeft een cruciale functie te vervullen. Hij of zij is voor de hele schoolgemeenschap het eerste aanspreekpunt en de brugfiguur tussen het personeel en het bestuur. De directeur geeft leiding aan de school en is ook de inspirator van het schoolteam.
De selectiecommissie kan aangevuld worden met externe specialisten. De diocesane onderwijsdienst wordt vaak betrokken bij de selectieprocedure. Hieronder vindt u de contactgegevens van deze diensten.
-
Antwerpen: dirk.vanrossem@dsko.be, bisschoppelijk gedelegeerde bevoegd voor onderwijs, tel. 03 543 97 00
-
Brugge; stefaan.misschaert@vsko.be, Directeur DPB, tel. 050 37 26 75
-
Gent: eddy.vandermaelen@vsko.be, Directeur Dienst Schoolbesturen, tel. 09 269 58 74
-
Hasselt: pierre.colla@vsko.be, Coördinator schoolbesturen en inrichtende machten van het basis- en secundair onderwijs, tel. 011 26 44 07
-
Mechelen-Brussel guido.francois@vikom.be, Directeur Dienst Schoolorganisatie, tel. 015 29 84 85
Het bestuur als evaluator van de directeur
Het bestuur is evaluator van de directeur en desgevallend ook van de adjunct-directeur. Hiervoor worden best enkele bestuursleden gemachtigd. De gemandateerden stellen de functiebeschrijving op, houden de functioneringsgesprekken en voeren de evaluatie uit.
-
Zie Functiebeschrijving, functioneringsgesprek en evaluatie voor meer informatie en modeldocumenten.
Professionalisering van de directeur
De professionalisering van de directeur verdient de nodige aandacht, zowel voor beginnende als voor meer ervaren directeurs.
Het volgen van een opleiding voor nieuwe directeurs is sterk aangewezen.
Daarnaast kan de nieuw aangeworven directeur zijn voordeel halen uit de begeleiding door een mentor. Meestal is dit een ervaren directeur van een gelijkaardige school uit de buurt.
Top
$[name]
$[name]
$[dc_title:-$name]
$[name]
Details
$[dc_title]
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |